Ridderkerk zal niet fuseren met andere gemeenten. Ridderkerk blijft zelfstandig.
Ridderkerk krijgt een nieuwe burgemeester, die daadkrachtig, betrokken en zichtbaar is.
Ridderkerk krijgt weer een eigen ambtelijke organisatie.
De algehele dienstverlening van de gemeente zal efficiënter, toegankelijker en sneller worden.
Inwoners en ondernemers moeten actiever geïnformeerd worden over de status van vragen, klachten en vergunningsaanvragen. Binnen 48 uur moet er een eerste reactie worden gegeven.
Niet alleen de mondige inwoner maar ook de inwoner op de achtergrond wordt gehoord.
Er zal actief ingezet worden op laagdrempelige manieren van participatie om meer inwoners en ondernemers te bereiken. Bijvoorbeeld door enquêtes en petities te gebruiken en onder de aandacht te brengen.
Jongeren krijgen een actievere rol bij het vormen van beleid.
Het bestuur zal zichtbaarder in de wijk aanwezig zijn voor al uw vragen, opmerkingen en ideeën. Bijvoorbeeld door middel van een wijkspreekuur.
Meer data gedreven werken.
Ridderkerk zoekt naast de samenwerking met Rotterdam en Barendrecht ook de samenwerking met Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam en Dordrecht als het om gemeentegrens overstijgende vraagstukken gaat, zoals busverbindingen.
Digitaal aanvragen van producten wordt uitgebreid. Daarnaast blijft de balie gewoon open voor minder digitaal vaardige inwoners.
Het proces voor het aanvragen van een vergunning voor bijvoorbeeld evenementen of bouwwerkzaamheden moet simpeler.
Er komt een coördinator voor vergunning- en subsidieaanvragen die inwoners en ondernemers gaat helpen bij hun aanvraag. Bijvoorbeeld voor evenementen, verbouwingen, startersleningen en subsidies.
De nieuwe website van Ridderkerk wordt nog gebruiksvriendelijker.