Bestuur & participatie

Standpunten

  • Ridderkerk zal niet fuseren met andere gemeenten. Ridderkerk blijft zelfstandig.

  • Ridderkerk krijgt een nieuwe burgemeester, die daadkrachtig, betrokken en zichtbaar is.

  • Ridderkerk krijgt weer een eigen ambtelijke organisatie.

  • De algehele dienstverlening van de gemeente zal efficiënter, toegankelijker en sneller worden.

  • Inwoners en ondernemers moeten actiever geïnformeerd worden over de status van vragen, klachten en vergunningsaanvragen. Binnen 48 uur moet er een eerste reactie worden gegeven.

  • Niet alleen de mondige inwoner maar ook de inwoner op de achtergrond wordt gehoord.

  • Er zal actief ingezet worden op laagdrempelige manieren van participatie om meer inwoners en ondernemers te bereiken. Bijvoorbeeld door enquêtes en petities te gebruiken en onder de aandacht te brengen.

  • Jongeren krijgen een actievere rol bij het vormen van beleid.
  • Het bestuur zal zichtbaarder in de wijk aanwezig zijn voor al uw vragen, opmerkingen en ideeën. Bijvoorbeeld door middel van een wijkspreekuur.

  • Meer data gedreven werken.

  • Ridderkerk zoekt naast de samenwerking met Rotterdam en Barendrecht ook de samenwerking met Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam en Dordrecht als het om gemeentegrens overstijgende vraagstukken gaat, zoals busverbindingen.

  • Digitaal aanvragen van producten wordt uitgebreid. Daarnaast blijft de balie gewoon open voor minder digitaal vaardige inwoners.

  • Het proces voor het aanvragen van een vergunning voor bijvoorbeeld evenementen of bouwwerkzaamheden moet simpeler.

  • Er komt een coördinator voor vergunning- en subsidieaanvragen die inwoners en ondernemers gaat helpen bij hun aanvraag. Bijvoorbeeld voor evenementen, verbouwingen, startersleningen en subsidies.

  • De nieuwe website van Ridderkerk wordt nog gebruiksvriendelijker.

HOE BLIJF IK OP DE HOOGTE?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief